Europos paveldo dienos 2019 m. Rugsėjo 20-22 d. „Kultūros paveldas: pažink ir pramogauk“

Rugsėjo 21 d. Elektrėnų turizmo informacijos centras kartu su Kazokiškių jaunimo asociacija „Ąžuolas“  Elektrėnų sav. Grabijolų k. organizavo žygį – orientacines varžybas po Kazokiškių seniūnijos krašto kultūros paveldo vietas, kultūros paveldo dienoms paminėti. Dalyviai nepaboję lietaus 11.00 val. ryto rinkosi gražiausiame Lietuvoje gatviniame rėžiniame Grabijolų kaime, įsikūrusiame aukštų Neries kalvų papėdėje plytinčiame slėnyje.

Susirinkus dalyviams juos paskirstėme į 3 komanas: „geltona“, „žalia“, „raudona“. Komandos turėjo išsirinkti grupės fotografą, kuris turėjo užfiksuoti visų užduočių vykdymą. Kiekvienai komandai buvo išdalinti žemėlapiai, suteikta informacija kaip žygis – orientacines varžybos vyks, įteiktos pirmosios užduotys, kurios komandoms nurodė skirtingas maršruto kryptis. Visų komandų užduotys buvo tokios pačios tik kiekvienos komandos užduočių pradžios taškas buvo skirtingas. „Geltonoji“ komandą užduočių vykdymą pradėjo Grabijolų kaimo pabaigoje, „raudonoji“ komanda Grabijolų kaimo viduryje, vykdant užduotis dalyviai turėjo ne tik nusifotografuoti, bet paskambinti nurodytų numeriu, kad vadovai patvirtintų užduoties atsakymus. Vadovams patvirtinus teisingus atsakymus grupės galėjo vykti į kitas užduočių vietas kaimelyje ir  tik po to leidosį į Grabijolų pažintinį taką. „Žalioji“ komanda savo užduočių įvykdymo maršrutą pradėjo nuo Grabijolų „laukinio“ pažintinio pėsčiųjų takelio, kuriuo iš etnografinio gatvinio Grabijolų kaimo galima nueiti iki storiausio ąžuolo visame Neries regioniniame parke – senolio Alkų ąžuolo. Dalyviai pakeliui praėjo linksmais pasakojimais apipintą Saldųjį upelį, prie kurio turėjo suvaidinti pasakojimą kaip atsirado Saldusis upelis. Komanda keliavo toliau prie kitų pažintinio tako objektų išvydo mistiškas Uolkas (Alkų kalvas), ant aukšto upės šlaito stūksančius buvusio Zapalinos palivarko pamatus, dar visai neseniai atrastą Paalkių piliakalnį, priartėjo prie Alkų tilto su mitologiniais akmenimis. Keliaudami šiuo takeliu, susipažo su įdomiomis Grabijolų kaimo apylinkėmis. Įveikę kelias miškingas griovas, apžvelgę šimtametes Zapalinos apylinkių egles ir liepas, nukeliavo iki pačio storiausio visame Neries regioniniame parke – Alkų ąžuolo. Šio senolio amžius virš 400 metų! Aplankę šiuos unikalius kultūros paveldo objektus ir įvykdę užduotis, jas įamžinę nuotraukose, grįžo atgal į Grabijolų kaimą, kuriame ne tik vykdė likusias užduotis, bet ir susipažino su unikalia, puikia medine architektūra.

Kai visos komandos sugrįžo į pradžios tašką, keliavome pas vieną iš kaimo gyventojų, kuri labai maloniai priimė visus renginio dalyvius. Susitikimo metu su kaimo gyventoja aptarėme kiek amžių čia jau gyvena žmonės, kaip per įvairias negandas kaimas išliko autentiškas ir nepaliestas bei sužinojome kaimo pavadinimo kilmės versijas. Dalyviai turėjo galimybę užduotį klausimus, rūpimomis temomis apie Grabijolų kaimą. Gyventoja labai daug papasakojo apie savo praeitį, kaip būdavo kai Neries vandens lygis pakildavo ir užliedavo kaimą. Pasibaigus diskusijai su kaimo gyventoja,  apdovanojome komandą, kuri greičiausiai įveikė maršrutą. Tuomet visi vykome į Kazokiškių kultūros namus, kur laukė vaišės ir žygio – orientacinių varžybų  nuotraukų – vaizdo įrašų peržiūra.